Even over Fast Fashion: waarom het wel even mag (nee, moet) dimmen

Even over Fast Fashion: waarom het wel even mag (nee, moet) dimmen

Ik weet nog wel dat ik vroeger twee keer per jaar ging winkelen. Een keer om een lading winterkleding in te slaan, en de andere keer voor de zomerkleding. En als ik in de winter alvast een nieuwe bikini wilde? Dan moest ik even wachten tot het lente werd. Want eerder lag het nog niet in de winkels.

Tegenwoordig is het heel anders. Nu kan je heel het jaar door bikini’s kopen. En winterjassen. Er wordt niet meer gekeken naar de seizoenen, maar naar de weken. Elke week komen de grote winkelketens met nieuwe mode, nieuwe collecties; een nieuwe lading kleding die ze verkopen. Dat is 52 keer een nieuwe collectie tegenover de 4 keer per jaar van vroeger. Fast fashion heet het. En fast fashion gaat veel sneller dan de allersnelste planga.

Fast Fashion gaat sneller dan de allersnelste planga

Trends komen en gaan sneller dan ooit. Het is niet bij te houden of het is alweer uit de mode. Of het gaat juist zo snel, dat je de plank niet eens mis kán slaan, want eigenlijk kan gewoon alles nu. En dat vind ik best wel jammer. Want waar we kleding vroeger konden binden aan een tijdperk, kan dat nu niet meer.

Het is voor iedereen duidelijk dat we in de jaren ‘90 oversized denim jacks, chokers en naveltruitjes droegen. En de rib- en flarebroeken shinede in de jaren ’70 om het lichaam. Maar als ik over tien jaar een feestje wil geven met het thema ‘zeroes’, wat draag je dan? Er zijn geen duidelijke trends meer die je aan de zeroes of de tens kan koppelen. Want álles is in geweest. En weer uit. En weer in. Het zijn er te veel. De mode is een rollercoaster en ik word er misselijk van.

Fast Fashion - Mathilda Verwoerdt

Consument
Top: 20,- H&M
Rok: 10,- H&M
Milieu
Duizenden liters water
Veel CO2-uitstoot door energie
Vrijgekomen chemicaliën

En niet alleen door het feit dat mensen over tien jaar niet in geslaagde thema outfits dansen op ‘I got a feeling’ tijdens mijn geweldige zeroes feest. Maar vooral door de gevolgen van fast fashion. Doordat er meer kleding beschikbaar is, is mijn koopdrang enorm gestegen. En als ik door Instagram heen scroll, merk ik dat ik niet de enige ben. We worden continue verleid en kunnen hier maar moeilijk aan ontsnappen. En doordat wij blijven vragen naar telkens weer nieuwe kleding, blijven de grote winkelketens dit met alle liefde voor ons produceren.

En het laatste jaar is mij wel duidelijk geworden hoe erg het milieu moet lijden, zodat wij elke week nieuwe mode collecties kunnen kopen. Niet dat ik dat elke week doe. Maar ik betrap mezelf er wel maandelijks op. En dat is eigenlijk al veel te veel.

Waarom de mode industrie slecht voor het milieu is

Hier even een lang verhaal super mega kort waarom het dan zo slecht is. Voor het produceren van kleding is veel water nodig. Voor een shirt is dit gemiddeld 2700 liter, en voor een broek 8000. Voor kleding worden katoenplantjes geplukt. Deze hebben ook eerst water nodig om te groeien. Kleding wordt geverfd, waardoor er veel chemicaliën vrijkomen en die zijn slecht voor zowel mens als milieu. Er is veel energie voor nodig én het water wordt vervuild. De kleding moet ook nog vervoerd worden over de hele wereld: die transport is natuurlijk ook enorm milieuvervuilend.

En wat ook niet vergeten mag worden, zijn de slechte arbeidsomstandigheden in de kledingfabrieken. Mensen werken daar in een sweatshop, veel te hard en voor veel te weinig geld, en maken overuren om maar een beetje rond te kunnen komen. De reden dat ze zo weinig verdienen? Zodat wij een broek van 20 euro kunnen kopen. Een prijs die niet eerlijk is, want het milieu en de arbeiders betalen de echte prijs voor onze kleding.

Fast Fashion - Mathilda Verwoerdt

Consument
Top: 12,- NA-KD
Rok: 27,- Only
Milieu
Honderden katoenplantjes
Veel CO2 uitstoot door transport
Ontelbare overuren arbeiders

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet dat ik het al goed doe op dit gebied #shopaholic. En ik zeg niet dat je nu niet meer bij goedkope modeketens mag kopen. Dat kan voor veel mensen ook niet. Want bij duurzame kledingmerken betaal je de echte prijs voor een kledingstuk en dat is gerust een tientje of tien meer. Daarnaast weet je ook niet altijd zeker of een duurzaam merk wel echt zo duurzaam is als dat zij beweren. Want als je niet bij de H&M koopt, waar dan wel? Wat is dan nog wel goed? De mode is helaas een industrie waar we niet genoeg inzicht in hebben.

Maar het is wel belangrijk dat dit besef er bij iedereen is. En er zijn genoeg manieren die je wel kunt toepassen om duurzaam met mode om te gaan. Een heel simpele is om simpelweg minder kleding te kopen en te consuminderen. Items kopen die tijdloos zijn en je dus over 5 seizoenen nog steeds leuk vindt. Weer creatief worden en je kleding op verschillende manieren combineren. Kleding lenen of het een nieuw leven te geven door tweedehands te kopen. Laten we in ieder geval beginnen met kleine dingetjes toe te passen.

Ik hoop dat we dan trends weer aan een tijdperk kunnen binden. En wie weet kan ik dan later wel een succesvol tweeduizendtwenties feest geven.

1 Reactie

  1. Lia
    8 oktober 2018 / 14:45

    Dat heb je goed verwoord Mathilda .ga zo door .veel succes .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *