Psychologie achter Instagram: 3 redenen waarom we zo verslaafd zijn

Psychologie achter Instagram: 3 redenen waarom we zo verslaafd zijn

Soms vraag ik me af wat ik zo’n 10 jaar geleden deed toen ik ‘s ochtends net wakker werd. Toen ik nog niet meteen mijn telefoon pakte en Instagram afstruinde alsof het me het laatste nieuws vertelt. Vraag jij jezelf hetzelfde af? Dat is niet zo gek. Social media is al jaren niet meer weg te denken uit onze levens. Sterker nog: we zijn bijna allemaal verslaafd. Maar hoe komt dat eigenlijk?

We noemen het wel ‘verslaafd zijn’, maar eigenlijk is dat een hard statement waar we onze vraagtekens nog achter kunnen zetten. Vanuit psychologisch oogpunt moet er namelijk echt wel wat meer aan de hand zijn voor je van een verslaafdheid kunt spreken. Officieel ben je pas verslaafd, als je ontwenningsverschijnselen krijgt als je ermee stopt.

Verslaafd of een maatschappelijke ontwikkeling?

Maar als niemand met social media stopt, hoe weet je dan of je verslaafd bent? De meeste van ons willen er niet eens mee stoppen, omdat ze eigenlijk toch niets willen missen. En degene die er wel mee willen stoppen, wachten daar meestal toch wat langer mee dan ze eigenlijk willen. Mediapsycholoog Mischa Koster vraagt zich dan ook af: spreken we in dit geval over een verslaving of over een maatschappelijke ontwikkeling?

Toch besteden we ontzettend veel tijd aan social media en met name aan Instagram. We worden doodgegooid met prachtige plaatjes op de mooiste locaties en blijven eindeloos scrollen tot we alles gezien hebben. En weer opnieuw. Voor het gemak noem ik het toch even alsof we verslaafd zijn. Dit zijn 3 redenen waarom.

3 redenen waarom we verslaafd zijn aan Instagram

1. FOMO (Fear Of Missing Out)

Veel jongeren hebben last van FOMO. Oftewel: je bent bang om dingen te missen. Vaak zijn we bang om dingen te missen die we leuk hadden gevonden. Via Instagram Stories kun je meestal toch zien hoe het eraan toeging bij je vrienden en wat je precies mist. Als je deze Stories niet ziet, ben je er niet alleen niet aanwezig, maar weet je dus ook niet wat er gaande was. Dat kan zorgen voor angst en die angst zorgt er weer voor dat we toch Instagram steeds maar weer openen en gaan kijken.

2. Sociale goedkeuring

Dacht je dat mensen die veel selfies plaatsen zichzelf altijd helemaal geweldig vinden? Think twice. Er kan meer achter schuilen. Sommige posten het ook om bevestiging te krijgen. Dat geldt overigens niet alleen voor selfies, maar voor alle berichten die gepost worden. Wanneer je iets post, wachten we vaak op likes. Niet alleen voor het aantal vind-ik-leuks, maar vooral voor onszelf, zodat we kunnen bepalen of we wel goed bezig zijn. We willen dus eigenlijk sociale goedkeuring en dat kan middels de hartjes op Instagram.

3. We willen onszelf vergelijken

Volgens Mischa is de mens geneigd om een deel van hoe we ons voelen af te laten hangen van hoe het met andere mensen om ons heen gaat. In het echte leven doen we dit ook, dus het is niet gek dat dit op Instagram ook gebeurt. We openen Insta dus ook vaak om anderen te checken en ons eigen leven te vergelijken.

Het ‘probleem’ bij Instagram is alleen dat de meeste mensen maar één kant van hun leven laten zien: de leuke kant. Dus wanneer we gaan vergelijken met het leven dat we van anderen zien op Insta, vergelijken we ons eigen leven – inclusief al onze ups en downs – met het leven van anderen op Instagram dat alleen maar vol met ups lijkt te zijn. “Ook al weten we dat het geen compleet beeld is, het is de enige informatie die we op dat moment hebben, dus daarom vergelijken we ons als nog ermee”, zegt Mischa. En dat kan weer leiden tot negatieve en onzekere gevoelens.

Tijd dat we hier bewuster van worden en we Instagram wat veelzijdiger gaan maken. Wat vind jij?

Meer over social media

 

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *