Influencers: waarom beïnvloeden ze ons eigenlijk zo?

Influencers: waarom beïnvloeden ze ons eigenlijk zo?

De psychologie achter Instagram: hoe zit het met influencers? We kunnen er op Instagram niet omheen. En het woord influencer aka beïnvloeder is even verschrikkelijk als dat het klinkt. Influencers hebben personal branding hoog in het vaandel staan: ze zijn zelf een merk. Ze geven andere grote merken een boost door op hun Instagram te adverteren; vaak zonder dat je het doorhebt. 

De mensen die zichzelf influencer kunnen noemen zijn zelf ook niet altijd even trots op die titel. Erg bescheiden is het niet: je zegt namelijk over jezelf dat je anderen beïnvloedt. En dat is ook gewoon zo. Maar waarom worden wij zo beïnvloed door influencers?

Zo beïnvloed een influencer je

Een influencer heeft minimaal 5.000 volgers op Instagram en er zijn er ongelooflijk veel van. Je hebt influencers op het gebied van sport, voeding, mode, verzorging, vakanties en allerlei andere producten en diensten. Tegenwoordig moet een influencer #ad of ‘betaald partnerschap met…’ bij een gesponsorde post vermelden, waardoor je de reclame makkelijker herkent. Toch valt dit – vooral bij jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud – nauwelijks op.

Ze posten dus foto’s met bijvoorbeeld kleding van bepaalde merken die zij taggen, waardoor jij (on)bewust ook die kleding wil hebben. Of ze gaan op vakantie met een vliegmaatschappij die ze taggen, waardoor jij vervolgens zonder dat je het doorhebt ook je volgende vakantie bij diezelfde maatschappij boekt.

Waarom beïnvloeden influencers ons zo?

Maar hoe komt het dat een persoon die we voor het Instagram tijdperk nergens van kenden, ons nu ineens zo goed weet te beïnvloeden? 

Er zijn 2 soorten influencers: 1) een ‘expert’ en 2) een lifestyle blogger/vlogger. De lifestyle blogger laat zijn of haar eigen leven zien. We vinden het vaak leuk om in andermans leven te kijken, dus daarom volgen we die persoon.

De expert influencer is een kenner op het gebied van bijvoorbeeld fitness, voeding, duurzaamheid of mode. In hoeverre deze influencers ook echt een expert te noemen zijn, is nog maar de vraag. Maar door het hoge volgersaantal lijken ze wel een expert. Wanneer een fitness influencer 50.000 volgers heeft, denk je al snel dat die persoon dus wel degelijk verstand van zaken heeft.

Het volgersaantal is een soort meetlat van in hoeverre een influencer een expert is, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat. De reden dat we ons dus zo laten beïnvloeden door influencers, is omdat ze veel volgers hebben en daardoor een expert lijken. En een expert geloof je natuurlijk wel.

Nep volgers

Toch zijn lang niet al die volgers echt. Bijna alle grote Instagramaccounts hebben volgers gekocht, bleek wel uit de docu #Followme. Maar die nep volgers worden ook vaak gebruikt als een opstapje. Er zijn bijvoorbeeld influencers die aan het begin volgers gekocht hebben, zodat ze vanaf dat punt kunnen groeien met échte volgers. Als jij bijvoorbeeld ziet dat een account al 10.000 volgers heeft, denk je sneller ‘dit account zal het wel waard zijn’, waardoor jij het ook gaat volgen.

Maar (gekochte) volgers maken een influencer nog geen expert. Een reden dus om even twee keer na te denken voor je een ‘influencer’ een ‘expert’ noemt en zomaar dingen van hen aanneemt. Gelukkig probeert Instagram nep volgers tegen te gaan. Zo heeft Instagram onlangs zo veel mogelijk nep volgers en inactieve accounts verwijderd, waardoor sommige influencers ineens heel wat minder volgers hadden. Een goede stap naar meer echtheid op Insta.

Meer over de psychologie achter Instagram?

 

 

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *