No buy challenge – een vrouw kan wél teveel kleding hebben

No buy challenge – een vrouw kan wél teveel kleding hebben

Ik ben best wel wat je noemt een ‘shopaholic’. Ik ben dol op mode, kleding, shoppen, trends spotten etc. Kort gezegd geniet ik er gewoon van om met kleding bezig te zijn en outfits samen te stellen. Dagelijks speur ik Instagram, blogs en Pinterest af voor inspiratie en ik vind het zelfs leuk om voor anderen te shoppen en kleding uit te kiezen.

Elke keer was ik weer benieuwd wat voor kleding er nu weer nieuw binnen was gekomen op sites als H&M en Zalando, totdat ik het een keer te veel vond worden. Het vliegensvlugge ‘erin en eruit-principe’ van fast fashion winkels bevalt me al lange tijd niet meer. Het geeft me het gevoel dat het mijn enige kans is om een bepaald item te bemachtigen (en volgens mij is dat ook wat die ketens willen bereiken), terwijl ik het niet eens echt nodig heb.

Daarnaast leverde het me een hoop miskopen op. Het idee dat een item over twee weken misschien wel niet meer te verkrijgen is, zorgde ervoor dat ik een bepaalde ‘rush’ voelde, waardoor ik soms dingen kocht die ik vervolgens toch niet helemaal ‘mij’ vond.

Meer, meer, meer

Ik kocht steeds weer iets nieuws, terwijl ik nog genoeg ‘nieuwe’ en weinig gedragen items in de kast had hangen. Het was ook niet dat ik dan op die items uit was gekeken – sterker nog: ik vind ze nog steeds leuk – maar ik wilde gewoon toch iets nieuws erbij; ik wilde meer.

Al een tijdje ben ik me bewust van de impact die de kledingindustrie heeft op het milieu, maar toch bleef ik kopen. Ik werd wel bewuster, als in dat ik voor kwaliteit stukken ging in plaats van slechte, goedkopere kledingitems. Ook dacht ik steeds meer na of ik het item vaak genoeg aan zou trekken en waar ik het allemaal mee kan combineren. Maar het was lastig om ineens te stoppen met kopen en daarnaast word ik gewoon te snel verleid. Ik ben zo’n zeldzaam iemand waarbij online nieuwsbrieven wél werken en die zich ook laat verleiden door de influencers op Instagram, ook al weet ik hoe dat wereldje in elkaar steekt.

Influencers: waarom beïnvloeden ze ons eigenlijk zo?

No buy challenge

Daarom besloot ik halverwege januari iets te doen wat al een tijdje in mijn hoofd spookte, maar wat me voorheen nog niet gelukt was. Ik startte een ‘No buy challenge’. Bij een no buy challenge koop je een bepaalde periode lang geen kleding. Je stelt zelf een haalbare periode voor jezelf op, waarin je niks mag kopen.

Ik legde mezelf in de tweede week van januari op om tot en met maart niets te kopen. Dat is dus 2,5 maand. Nu lijkt dat misschien makkelijk, maar als je zo snel verleid wordt en echt die koopdrang voelt, is dat toch niet zo gemakkelijk. Ik ging dan ook precies een maand later al de fout in toen ik toch iets besteld had. Het was iets dat ik al heel lang wilde hebben, maar wat ik steeds niet kon vinden. Ik heb het daarom niet terug gestuurd, maar ik baal er wel van.

In de verlenging ermee

Daarom besloot ik mijn no buy challenge een maand te verlengen. Mijn no buy challenge gaat daarom nu tot en met april. Ik deed het eerst niet, maar ik deel het nu toch graag, zodat ik dat als een stok achter de deur heb. Zo van: ‘nu moet ik wel’. Daarnaast helpt het ook als mensen ervan af weten, zodat ze me erop kunnen wijzen als ik toch verleid word in de stad.

Als ik mijn kast zo eens bekijk, heb ik meer dan genoeg kleding om goed voor de dag te komen. Ik heb zin om weer outfits samen te stellen met de kleding die ik al heb, in plaats van te denken dat ik per se een nieuwe broek nodig heb bij een bepaalde top of andersom. Dat is natuurlijk best wel onzin als je gewoon genoeg hebt. Hoewel genoeg ook voor iedereen anders is, want: wanneer heb je genoeg? Maar ik vind dat het nu zeker genoeg is voor mij.

Nu heb ik dus nog twee volle maanden te gaan waarin ik geen kleding mag kopen van mezelf. Ik hoop dat het niet alleen een positieve verandering teweeg brengt voor mijn moneys, maar vooral ook in mijn mindset en gewoontes. I’ll keep you updated!

Meer over duurzame mode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *