De tijd van de millennials – welke tijd?

De tijd van de millennials – welke tijd?

Er zijn nog nooit zoveel burn-outs geteld als nu. Millennials vallen bij bosjes neer en niemand kijkt ervan op. We moeten zo ontzettend veel keuzes maken dat we er stress van krijgen. Maar gelukkig hangt er allemaal één groot voordeel aan: we kunnen alles bereiken wat we willen. Als we maar hard genoeg werken en het écht willen. Maar ‘als’ is stiekem altijd al een groot woord geweest.

Want we moeten uniek zijn, origineel zijn en als het kan ook nog even de eerste en de beste. Opvallen in de grote eenheidsworst die heerst in alle grote wereldsteden. We moeten presteren en constant maar aanleveren, omdat de vraag steeds groter wordt. Omdat iedereen altijd maar meer wil. Maar de originaliteit is ver te zoeken en we zijn niet zo uniek als we denken. Of willen.

Neem nu de mode. “De mode is dood”, zei trendwatcher Lidewij Edelkoort al in 2015. Trends komen en gaan altijd al, maar nu zijn ze zeker geen vernieuwing meer. Een halslijn nét even anders dan die van het seizoen ervoor. De schoenzool van een sneaker een stukje dikker dan die van vorig jaar. De ene dierenprint die vervangen wordt door een andere dierenprint.

De veranderingen zijn nihil en iets nieuws kan niet meer bedacht worden. Niet per se omdat mensen niet creatief zijn, maar omdat er geen tijd meer is om creatief te zijn. Kleding items moeten zo snel mogelijk worden gemaakt en de markt op. Anders ben je te laat met je ‘trend’.

In de mediawereld is het niet anders. Een goedlopend online magazine of nieuwssite knalt minimaal 5 artikelen per dag online. Het liefst nog veel meer. Er is geen tijd om goed onderzoek te doen en er een kwalitatief stuk van te maken. Nee, je moet rammen. Zo veel en zo snel mogelijk artikelen tikken. Want de lezers lezen liever 5 flutartikelen in de categorie ‘snackable content’ dan 2 top stukken waar ze echt iets aan hebben. Toch?

Maar wacht. Volgens mij hoeft het niet zo. Want, wie zegt dat dit echt is wat we willen? Worden we als consumenten boos als er inderdaad minder aangeboden wordt dan waar vraag naar is? Of zijn we misschien verwend geworden? Zouden we het weer af kunnen leren en genoegen kunnen nemen met minder, maar misschien wel een stuk beter?

Creativiteit heeft tijd nodig. Mensen hebben tijd nodig om dingen te leren, om iets goed te kunnen, zodat ze het vervolgens eigen kunnen maken. Zonder die creativiteit, blijven alle copy cats en eenheidsworsten bestaan. Niets is meer écht vernieuwend, er is enkel een kleine aanpassing of een andere insteek.

Ik snap dat we met onze tijd mee moeten gaan, maar we gaan nu de tijd voorbij. We slaan het bijna over. Dus ik gebruik weer het grote woord ‘als’. Wat als we met z’n allen even afremmen en wat minder snel gaan, zouden we dan creativiteit weer de ruimte kunnen geven? Ons echt kunnen ontplooien, waardoor dat stukje authenticiteit weer terugkomt? Zouden we gelukkiger zijn? Niet alles, maar misschien een beetje kunnen bereiken van wat we willen. En zouden we dan onszelf én de wereld wel staande kunnen houden?

Lezen is goed voor je. Hier, neem de tijd om meer te lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *