3x waarom sporten een belangrijk onderdeel is van meer # selflove

3x waarom sporten een belangrijk onderdeel is van meer # selflove

Ken je dat gevoel dat je totaal geen zin hebt om te sporten, maar als je er eenmaal bent, ben je blij dat je gegaan bent. Vooral na het sporten krijg je vaak een voldaan gevoel en heb je meteen al zin om de volgende keer weer te gaan sporten. Maar als die volgende keer aanbreekt, heb je weer geen zin. Toch kun je beter wel gaan sporten, want het is ook een belangrijk onderdeel van (meer) zelfliefde creëren. 

Sporten heeft veel meer doelen dan alleen bouwen aan die zogenaamde ‘summerproof beach body’. Niet alleen is het fysiek goed voor je lichaam, maar ook mentaal is het super belangrijk om te sporten.

3x zo draagt sporten bij aan meer zelfliefde

1. Selfcare

Iedereen heeft een ander doel om te sporten. De één wil graag wat kilo’s kwijt, de ander wil zijn of haar conditie verbeteren en weer een ander wil spieren kweken en sterker worden. Of misschien is sporten wel nodig vanwege medische redenen. Wat de reden ook is: je sport uiteindelijk voor jezelf en voor jouw eigen lichaam. Door je eigen lichaam sterker te maken, ben je bezig met selfcare. Je krijgt meer uithoudingsvermogen en je wordt een stuk fitter. Zie sporten daarom niet als een moetje, maar echt als iets dat je doet omdat je goed voor jezelf wil zorgen.

2. Sporten is goed voor je darmen

Deze klinkt misschien vergezocht, maar is misschien wel één van de allerbelangrijkste redenen om te sporten. Je darmen staan sterk in verbinding met je hersens. Wanneer je problemen hebt bij je darmen (denk aan obstipatie of andere klachten), dan merk je hier mentaal meer van dan je denkt. Zo kun je je heel vermoeid voelen. Daarnaast werkt het ook andersom: als je veel stress ervaart, uit dit zich in je darmen. Je kunt door stress last van diarree of juist van verstopping krijgen. Zeker bij verstopping is het goed om te sporten. Maar ook als je hier geen last van hebt, voorkom je het door te sporten.

Als je darmen in beweging zijn, kun je beter naar de wc en is de kans op verstopping kleiner. En als je geen problemen met je darmen hebt, zit je een stuk lekkerder in je vel. Sport daarom 2 of 3 keer per week en/of probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen. Sporten niet je ding? Ga dan dagelijks eens een lekker stukje wandelen.

3. Door sporten voel je je niet alleen fysiek, maar ook mentaal beter

Sporten en bewegen kan angst en depressies verminderen. Door te sporten komen stofjes zoals endorfine, serotine en testosteron vrij, waardoor stress afneemt. Daarnaast kun je ook productiever worden van sporten. Wie regelmatig sport, zal zich energieker voelen en dus productiever zijn op het werk. Ook kan sporten ervoor zorgen dat je een hogere eigenwaarde hebt en dat je je zelfverzekerder voelt.

Sport genoeg, maar niet te veel

Het is goed dat je fanatiek aan de slag gaat, maar sport ook zeker niet te veel. Zeker onder het mom van selflove is dit belangrijk. Te veel sporten is namelijk ook weer niet goed voor je; dit verhoogt het risico op andere lichamelijke klachten.

Zorg daarom dat je dagelijks 30 – 60 minuten en maximaal 90 minuten beweegt, maar ga hier niet overheen. Wees goed, maar lief voor je lichaam! # selflove

2 Reacties

  1. 10 april 2019 / 08:11

    Dit is inderdaad allemaal waar, ik ben er zelf vorig jaar mee gestopt (met fitness). Want ik wilde niet iedere maand 40 euro blijven betalen voor een sport die te klein is waardoor je continue aan het wachten bent bij apparaten. Dus momenteel doe ik vooral veel lopen, hoelahoepen en sporten achter de playstation. En daar verbrand ik zo’n 400/500 calorieën mee in 45 minuten tijd. Ideaal 🙂

    • Mathilda
      Auteur
      11 april 2019 / 12:42

      Ja, zeker in de avonden zijn sportscholen mega druk! Zelf sportoefeningen doen kan inderdaad minstens zo effectief zijn en je bent gewoon lekker zelf bezig ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *